نکته‌ ای که در زمان بررسی ویژگی‌های هر ظرف چوبی باید به آن توجه داشته باشید، مسئله رنگ ظرف چوبی است. چوب در حالت خام به خاطر وجود خلل و فرج زیاد و باز بودن آوندهای آن، همیشه جذب کننده موادی مانند مایعات و ذرات ریز است و این ذرات در طولانی مدت در درون همین سوراخ‌ها و درزها نگه می‌دارد. باقی ماندن طولانی مدت مواد غذایی در میان سوراخ‌های آوند چوب، موجب فاسد شدن آن‌ها و ایجاد کپک و باکتری می‌شود.

پوشش مناسب ظروف چوبی چیست؟

با دانستن این مورد باید به دنبال پاسخ این سؤال بود که بهترین پوشش برای ظروف چوبی چیست؟ در کشورهای پیشرفته سالیان سال است که از رنگ‌های طبیعی و مخصوص ظروف چوبی برای رنگ کردن ظرف چوبی استفاده می‌شود؛ اما در ایران همچنان بسیاری از تولید کننده‌های ظرف چوبی از رنگ‌های شیمیایی و سرطان زا (سیلر و کیلر و نیم پلی استر و روغن جلا و پلی ارتان و …) برای پوشش ظروف چوبی استفاده می‌کنند!

متأسفانه برخی از تولید کننده‌ها به دلیل ناآگاهی از وجود روغن‌های گیاهی مخصوص چوب و برخی به خیال اینکه روغن گیاهی گران‌تر است، سم خالص را به خورد خریدار می‌دهند. با توجه به اینکه در زمان خرید اصل بر اعتماد به فروشنده است و اطلاعاتی هم از استانداردهای ساخت ظروف چوبی ندارد، خریدار به اجبار اقدام به خرید این ظروف بی کیفیت می‌کند.

روغن زدن ظرف چوبی

پوشش هایی که برای ظروف چوبی مون استفاده میکنیم بسیار مهم هستن.

 

مهم‌ترین نکته در زمان خرید ظرف چوبی چیست؟

شما به‌عنوان یک خریدار وظیفه دارید در زمان خرید ظروف چوبی از فروشنده بپرسید که رنگ اجرا شده روی ظرف تولیدی چیست؟ اگر فروشنده عنوان کرد که از ((سیلر، کیلر، نیم پلی استر، روغن جلا چوب، پلی اورتان و …)) استفاده کرد، فوراً محل را ترک کنید! و به هیچ عنوان این رنگ‌های سرطان زا را به رسمیت نشناسید.

در این نوشته این‌گونه فرض می‌کنیم که شما از روغن گیاهی مخصوص چوب استفاده کرده باشید. حال سؤال این است که اگر از روغن چوب استفاده کردیم، چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

روغن گیاهی هم محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان همان رفتاری که با ظروف شیشه‌ای و چینی دارید، با آن ظروف چوبی رنگ شده با روغن گیاهی داشته باشید. بهتر است بدانیم که در هر سازه‌ای با محدودیت‌هایی روبرو هستیم و هیچ محصولی کامل نیست. اگر دوست دارید از یک ظرف چوبی شیک و ارزشمند و طبیعی استفاده کنید، پس باید محدودیت‌های آن را هم بپذیرید.

روشهای نگهداری از ظروف چوبی

محدودیت های روغن ظروف چوبی:

در مورد رنگ‌های گیاهی مخصوص چوب هم محدودیت‌هایی وجود دارد. شما نمی‌توانید نامحدود از ظروف چوبی استفاده کنید. روغن گیاهی مخصوص چوب در حال حاضر بهترین گزینه برای پوشش ظروف چوبی است؛ اما شرکت‌های تولید کننده روغن گیاهی مخصوص چوب محدودیت‌هایی برای رنگ‌های خود در نظر گرفته‌اند و نمی‌توان بی‌محابا از ظروف چوبی استفاده کرد.

روغن‌های گیاهی مخصوص چوب به خاطر استفاده از مواد طبیعی در فرمول تولیدشان مقاومت چندانی در برابر دمای زیاد آب ندارند. آب جوش به ساختار این روغن‌ها آسیب می‌رساند و بخشی از آن در آب ترکیب می‌شود. به عبارتی شما آب جوش ترکیب شده با روغن را می‌نوشید. در این حالت حداقل خوشحال هستید که مواد شیمیایی و سرطان زا جذب بدنتان نشده است. حال تصور کنید اگر رنگ شیمیایی بود چه اتفاقی در بدنتان رخ می‌داد؟

در یک مثال می‌توانیم این‌گونه توضیح دهیم که اگر یک لیون چوبی را با آب جوش پر کنید، بعد از حدود ۱۵ دقیقه، ذرات چربی روی آب ایجاد می‌شود که نشانه‌ی از هم گسیختگی ساختار رنگ است. البته در مراحل بعد این مقدار چربی کمتر می‌شود تا رنگ کامل از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *